top of page
  • Szerző képeSzabó Petronella

Télből a nyárba: Maldív-, Seychelle-szigetek vagy Mauritius?

Szerencsés helyzetben vagyok, hogy mindhárom országba eljutottam már eddigi életem során, és sokan kérdezgetik tőlem, hogy melyik a legjobb hely a három közül. Gondoltam sorra véve néhány szempontot, megosztom tapasztalataimat, s ezek alapján hátha könnyebben tud mindenki dönteni, melyik úti célt válassza, ha télből a nyárba utazna el.

Tartalomjegyzék

Időjárás

Mindhárom szigetország az Indiai-óceánhoz tartozik, ezért elsőre azt gondolhatnánk, hogy a klímájuk hasonló, de ez nem ennyire egyszerű! A Maldív-szigeteken a monszun időszak áprilistól szeptember végéig tart, de a téli hónapokban is előfordulhatnak heves esőzések, attól függően, hogy a szigetcsoport melyik részére megyünk. A Seychelle-szigetek és Mauritius kiszámíthatóbb, egész évben kellemes, 27-32 Celcius fok közötti a hőmérséklet, de míg előbbinél november - február, addig utóbbinál április - augusztus vége között esősebb, így magasabb páratartalmú a levegő. Ha bevállaljuk, hogy esősebb időszakban megyünk, cserébe olcsóbb árakat kapunk a szálláshelyeken.

Seychelle-szigetek egyik fehér homokos tengerpartja
Seychelle-szigetek egyik csodálatosan tiszta, fehér homokos tengerpartja

Oda- és visszautazás, közlekedés

Szerencsére már egyik helyre sem kell kötelező oltás vagy PCR teszt, turistaként szabad az út. Hosszú utazásoknál azonban egyáltalán nem mindegy, hogy mennyi ideig tart az oda- és hazafelé út, és mennyi időt "veszítünk el" az átszállással. A két szigetcsoport szinte az összes nagy légitársasággal megközelíthető, de talán a legkényelmesebb utazást a két arab légitársaság nyújtja, hiszen Budapestről 5 órás repülőút vezet Doháig (Qatar Airways) vagy Dubajig (Emirates) és innen újabb 5, illetve 6 óra alatt érünk Maldív-, illetve a Seychelle-szigetekhez. Szerintem érdemes figyelembe venni az egyes szakaszok repült idejét is, kényelmesebb 5+5/6 órát utazni a levegőben egy köztes szünettel, mint például 2 órát repülni Isztambulba (Turkish Airlines), Párizsba/Amszterdamba (AirFrance/KLM), vagy Frankfurtba (Lufthansa) és utána 8-9 órát megszakítás nélkül a gépen tölteni. Ráadásul a két arab főváros régóta kínál ún. stopover lehetőséget, vagyis kedvezményes szálláslehetőséget egy-egy hosszabb átszállási idő esetén. Szigetekről lévén szó a főszigetre való érkezés után, a resort-ra mindenképpen még utazni kell hajóval vagy hidroplánnal. Ennek további költsége van, a hidroplán akár többszöröse is lehet a hajótranszfer árának. A transzfer járatok menetrendje nem mindig illeszkedik a repülőgépek menetrendjéhez, tehát előfordulhat, hogy kora reggel már el kell hagyni a szállást, hiába utazunk haza csak estefelé a repülőgéppel.

Maldív-szigeteken gyakorlatilag nincs belső autós közlekedésre lehetőség, hiszen a szigetek általában gyalog bejárhatók. A szigetek között menetrendszerinti kishajókkal utazhatunk. A Seychelle-szigeteknél Mahé és Praslin szigetvilágát lehetőség van bérelt autóval (vigyázat baloldali vezetés van!), taxival vagy akár busszal és biciklivel is felfedezni. La Digue szigete viszont olyan kicsi, hogy csak gyalogosan vagy biciklivel tudunk rajta közlekedni (bérelni lehet biciklit a kikötőnél vagy a szálláshelyen). Mauritiusra a Qatar Airways nem közlekedik, így választhatunk az Emirates, Turkish Airlines vagy az AirFrance közül - ide Budapestről az össz repült idő bőven 12 óra. Mivel egyetlen sziget, ezért a repülőtértől a szállásunkig taxival a legjobb eljutni - néhány hotel biztosít transzfert, erről érdemes utazás előtt rákérdezni a hotelünknél. Meglepően jó autópálya szeli keresztbe kasul a szigetországot, ezért a délkeleti elhelyezkedésű repülőtértől mindössze 1 óra alatt az északnyugati szegletbe érhetünk autóval. A délnyugati rész, autópálya híján, lassabban közelíthető meg, de még így is bőven 2 órán belül juthatunk el a legtávolabbi hotelbe. A taxi közlekedés drága, de a repülőtéren fix árakkal dolgoznak, amelyeket kifüggesztett ártábla valamint helyszíni diszpécser is garantál. Itt is van lehetőség autóbérlésre (szintén baloldali vezetésre kell számítani), de kisebb part menti szakaszon biciklizhetünk is, a hotelek ingyenesen biztosítanak eszközt nekünk erre.

Szállás és étkezési lehetőségek

Mindhárom szigeten változatos szálláskínálattal szembesülünk. Itt érdemes az értékelések és az egyéni preferenciák alapján válogatni, árakat tekintve határ a csillagos ég. Maldív-szigeteken én laktam resort és lakott szigeten is, mindkét szállás egy kisebb szigeten helyezkedett el, ezért nagyon nagy sétákat nem tudtunk tenni. Szerintem itt érdemes minimum félpanzióra befizetni magunkat, mert a resort szigeteken egyáltalán nincsen más étkezési lehetőség vagy élelmiszerbolt, csak a szálloda. A lakott szigeten is egy boltot találtunk, ami vagy nyitva volt, vagy nem. Seychelle-szigetek ebből a szempontból jobb infrastruktúrájú, a fősziget, Mahé mellett a két kisebb szigeten (Praslin és La Digue) is találunk boltot, ha éhesek vagyunk - fizetni viszont csak a helyi pénznemben tudunk, ezért érdemes még váltani a repülőtéren némi aprópénzt. Mindhárom szigeten lehet találni különféle szállásokat, én ezekben szálltam meg ott tartózkodásom alatt: Mahé szigetén, Praslin-on és LaDigue-n. Mauritiuson érdemesebb inkább hotelt választani, a helyi lakosok szálláslehetőségei nem mindenki kényelmét tudja kiszolgálni, főleg, ha gyermekkel utazunk. Mi két szállodában is időztünk, a sziget északi részén lévőről itt, a déli részén fekvő szállásról pedig itt írtam részletesebben. A helyi éttermekben nagyon finoman főznek, nyugodtan lehet kérni csirkét, marhát, bárányt és disznóhúst is, illetve köretnek rizs, édesburgonyapüré, saláta a leggyakoribb kínálat.

Programok, avagy hol, mit lehet csinálni?

Szerintem ez a nagy vízválasztó kérdés, preferenciánk alapján már el is dőlhet, melyik szigetországba utazzunk nyaralni. Ha szeretnénk távol lenni a világ zajától és csak a tengerparton naphosszat pihenni (szigorúan árnyékban, mert komoly égési sérüléseket lehet szerezni, ha nem kenjük be magunkat 50 faktoros krémmel, sajnos tapasztalatból mondom), esetleg néha snorkellezni a vízben, akkor egyértelműen a Maldív-szigetek a legjobb választás. Ha szeretünk felfedezni, kirándulni, de mégis megőriznénk a privát szféránkat és nem szeretnénk sok emberrel találkozni, akkor a Seychelle-szigetek egyik resort-ja a nyerő. Változatos tájai miatt nemcsak napozásra, hanem hegymászásra, kirándulásra, biciklizésre, városnézésre is alkalmas, leginkább Mahé, a fősziget, de a két kisebb testvérszigete is. Mindemellett tiszta, gyönyörű és csendes a víz a partjainál, ezért gyerkőccel is élvezhető a homokozás. A fősziget északi részénél, ahol Victoria főváros is található, kicsit mozgalmasabb, sűrűbben lakott a partszakasz, ezért több szálloda is épült ide, itt azért esti bulikra is benevezhetünk. Mauritius kicsit az előbbi két szigetország egyvelege: a resortok olyan sok programlehetőséget nyújtanak, hogy ha nem szeretnénk kitenni a lábunkat a területükről, akkor sem fogunk unatkozni! Természetesen a sziget telis-tele van gyönyörű, csodálatos látnivalókkal, ezekről részletesen beszámolok két bejegyzésemben is, külön az északi és külön a déli partszakasz lehetőségeiről és programjairól. A víz viszont augusztusi ott létünkkor elég hideg volt, egyáltalán nem volt alkalmas sem fürdésre, sem snorkellezésre (nem hiába van több medence kialakítva a szállások területén). Ugyanakkor a sziget északi részén a víz csendes, nem hullámzik annyira, mint a déli részen, ezért gyerekekkel is élvezhető a tengerpartozás.

Utazás gyerekkel

Nyilván ez a válasz is sok mindentől függ; például hány éves a gyermek, egy vagy két gyerekkel vágunk-e neki az útnak, milyen a gyerek személyisége, szeret jönni menni, világot felfedezni vagy órákat eljátszik a homokkal a tengerparton? Van-e valamilyen ételérzékenysége? Hogyan bírja a hosszú repülőutat, illetve a hosszú átszállásokat? Mindhárom szigetország alkalmas arra, hogy akár kisgyermekkel nyaralni menjünk, de talán a fenti eddigi szempontok alapján még jobban kirajzolódik, hogy melyik lehet számunkra a legideálisabb. A Maldív-szigetek ideális lehet pihenésre, homokozásra a gyermekkel, de például a tinédzserek szerintem, ha csak nem vízimádók, hamar megunhatják a semmittevést 1-2 héten keresztül. A Seychelle-szigeteken mindegyik sziget és tengerpartja elképesztő élményt nyújt és itt akár naponta másik partszakaszon pihenhetünk le. Mauritiuson inkább az északi részt ajánlom, ahol a víz nyugodtabb és nem fúj annyira a szél, mint a déli részen, a nagy resortokban pedig számtalan lehetőség van kicsiknek és nagyoknak egyaránt az idő megfelelő kihasználására.

Azonban az mindhárom helyszínre igaz, hogy a sötétedés után még felnőttként se mászkáljunk a sokszor kivilágítatlan utcákon, mert sok a kóbor kutya, macska, és a helyiek vezetési stílusa sem egy életbiztosítás számunkra gyalogosként.

Bármelyik megoldás mellett döntünk, az biztos, hogy életre szóló élményben lesz részünk, az óceán morajlása és a víz csodálatos színe és tisztasága, valamint a buja növényzet egész biztosan örök emlékként fog bennünk megmaradni.

Ha külön-külön szeretnél olvasni a különböző szigeteken tett látogatásaimról, ezeket a személyes élménybeszámolókat ajánlom:

További élménybeszámolókért és hasznos utazási tippekért, információkért kövesd Facebook és Instagram oldalam! :)