top of page
  • Szerző képeSzabó Petronella

A szicíliai Catania: hasznos információk és a top10 látnivaló

2021 nyarán az utazás még bizonytalan volt és sok utánajárást igényelt, de kihasználva az Olaszország beutazási szabályainak enyhítését, a Wizzair repülőjegy akciójának keretében 20.000 Ft-ért/fő tudtunk elutazni Szicíliába. 2 héttel az utazás előtt vettük meg a repülőjegyeinket, kis kézipoggyászban 4 napra bőven elfértek a nyári ruháink.

Szerintem Szicília top 10 látnivalóinak egyike Catania városa minden nevezetességével együtt. :) Na, de lássuk a részleteket!

Tartalomjegyzék

Útban Catania, Szicília felé

Beutazási szabályok, feltételek

Olaszországba 2021 nyarán a szárazföldi beutazás során nem volt ellenőrzés, és azóta is, a turisták szabadon átléphetik a határt. A repülővel történő megközelítés során elvileg szigorú ellenőrzésre számítottunk, félerdőnyi papírt kinyomtattunk sajnos, de megérkezésünk után senki nem szólt hozzánk és minden gond nélkül kijutottunk a repülőtérről a buszmegállóig. Pedig komoly stresszben voltunk, hogy minden szükséges papírunk megvan-e a belépéshez. Először is le kellett töltenünk és kinyomtatnunk az EU COVID igazolását, hogy bizonyítsuk a két meglévő oltásunkat, mert a magyar védettségi igazolványt az olasz hatóságok nem fogadják el. Ezután szükséges volt kinyomtatni még egy nyilatkozatot mindkettőnknek. Ennek a linkjét a légitársaság a visszaigazoló e-mailjében küldte el számunkra. Elvileg a check-in pultnál került volna sor az ellenőrzésre, de sem ott, sem a beszállásnál nem kérte senki a dokumentum bemutatását. Közben szállást kellett foglalnunk, mert a 3. dokumentum kitöltéséhez szükséges volt beírni a szállásunk pontos címét és a tartózkodási intervallumot is. Ezt a formanyomtatványt online lehetett csak kitölteni az alábbi linken keresztül. A várt szigor és ellenőrzés elmaradt, úgy siklottunk át a Fontanarossa repülőtéren, mint kés a vajban 40 fokos nyári melegben.

Időjárás

Az időjárás tekintetében nagy szerencsénk volt, mert a 4 napunk során egyszer sem esett az eső, de a száraz, közel 36 C fokos melegben néha embert próbáló volt gyalogolni egyik látnivalótól a másikig. A meleg időnek köszönhetően elég volt egy kis kézipoggyásszal utaznunk, ebbe belefértek a nyári ruháink, pólóink, sőt még a fürdőruhánk és strandpapucsunk is.

Szállás

Szicíliáról és a maffiáról hallani ezt-azt, így jobbnak láttuk, hogy ha inkább nem magánembertől bérelünk lakást (Airbnb), hanem egy 3 csillagos szállodába foglalunk szobát. Hát, kétszer örültünk a helynek; amikor végre megtaláltuk és amikor kijelentkeztünk onnan. Az egész város sajnos elég koszos, piszkos, egyrészt az Etnából a szél által odasodort fekete tufa hamunak köszönhetően, másrészt az emberek lustasága miatt.

A szálláshelyek, szállodák sem festettek valami túl jól kívülről és nem túlságosan volt bizalomgerjesztő, de szerencsénkre a szoba tiszta volt, az ágy kényelmes és még egy kis teraszt is kaptunk. A központtól és a fő utcától kb. 5 perces gyalogútra található az épület, és ottjártunk első napján rögtön felfedeztünk egy helyes kis fagyizót a mellette lévő téren. A személyzet nagyon kedves volt és mindenféle olasz édes péksüteménnyel vár ránk a szobánkban bekészítésként, a recepciós pedig amikor megtudta, hogy olaszul tanulok, eltökélte, hogy minimum felsőfokra tornázza fel nyelvtudásomat az alapszintről. Persze, ha ez ember nem szégyell kézzel-lábbal mutogatni, hogy mit szeretne, akkor félig már meg is értette magát az olaszokkal. :)

Catania város látnivalói

Catania a fekete város nevet kapta a kitörő vulkán közelsége miatt. Nem véletlenül, amikor a vulkáni hamu és pernye belepi a várost, olyan mintha minden fekete ruhát öltene. A szieszta fogalmát itt elég gyorsan megtanulja az ember, ugyanis a városban az élet teljesen leáll 12:00 és 15:00 óra között. Még a templomok sincsenek nyitva, biztos a pap is pihen ez időtájt. Érdemes erre felkészülni; a tervezett látnivalók nyitvatartási idejét megnézni és ehhez igazítani azok felfedezését. Sajnos a nem kellő utánajárás hiányában lecsúsztunk a város fő nevezetességének belülről való megtekintéséről, mert vasárnap eleve nem volt nyitva, a többi napokon is csak másfél órákra délelőtt és délután is.

Na, de vegyük sorba, mit érdemes megnézni a szicíliai városban, mi Catania top 10 látnivalója!

1. Basilica Cattedrale Sant’Agata

A bazilika azon a helyen épült, ahol Szent Ágota mártírhalált halt 251-ben. Az épület az Etnából kitörő pusztító lávafolyamot és az 1693-as földrengést is túlélte, kisebb-nagyobb sikerrel. Közel 30 évig építették utána, és 1736-ban lett teljesen kész a homlokzat befejezésével. A bazilikában található a város híres operaszerzője, Vincenzo Bellini sírja.

Szent Ágota Bazilika; Catania; Szicília
Szent Ágota Bazilika oldalnézetből

2. Piazza del Duomo és Fontana dell'Elefante

A bazilikából kiérve egy tágas téren találjuk magunkat, ez a Piazza del Duomo, amely ma a Világörökség részét képezi. Közepén egy elefántszoborra erősített obeliszk szobor áll, a tetején kereszttel és a négy égtájat bemutató szerkezettel. Elég autentikus látványt nyújt az 1732-ben készült alkotás, de állítólag a mű készítőjét, Giovanni Battista Vaccarini-t annyira megihlette Bernini, évszázadokkal azelőtt készített, Rómában látható elefánt szobra, hogy ő is egy elefántot szeretett volna Catania-ban. Az állatszobor végül egyetlen lávakőből lett kifaragva! A legenda szerint azonban Szicília a görög gyarmatosítás előtt törpe elefántokkal lakott sziget volt, és a helyiek úgy tartották, hogy az elefánt elűzi veszélyes vadakat. Később talán ezért válhatott a város szimbólumává.

3. Badia di Sant Agata

A Szent Ágota-zárda temploma szintén elég kacifántos nyitvatartással rendelkezik, de ide mindenképp megéri ellátogatni. A belső tere is szép, a barokk stílus jegyeit magán hordozó, de az igazi kuriózuma, hogy 4 euró/fő belépődíjért cserébe felsétálhatunk a lépcsősoron a kupola külső körfolyosójához, ahonnan csodás kilátásunk nyílik a város főterére, a másik Szent Ágota bazilikára, illetve szép időben előttünk magasodik az Etna hatalmas csúcsa is.

4. Via dei Crociferi

A fő tértől nem messze, ebben az utcában négy templom is található; Assisi Szent Ferenc-templom, Szent Francesco Borgia-templom, a San Benedetto-templom és a San Giuliana-templom. A barokk művészet szimbóluménak tartott utca nagyon kis helyes lenne, ha nem lenne, de sajnos láttunk itt bedeszkázott ablakú házakat és koszos, szemetes teret. Ráadásul a szieszta miatt egyik templomba se tudtunk bejutni, később pedig már nem volt kedvünk visszajönni. Viszont! Az utca végénél helyezkedik el a Canuscinti café, ahol páratlanul finom arancini-t, azaz zsemlemorzsában sütött, belül ízesített rizsesgolyót lehet kapni, amiből akár egy darab is elég ebédre!

5. Via Etna

A Piazza Duomo-tól egészen a Villa Bellini-ig sétálhatunk város fő artériájának számító utcán. Az itthoni Váci utcához tudnám hasonlítani, sok-sok üzlettel és étteremmel elegáns kivitelben. Egyik nap itt vacsoráztunk és boroztunk, a helyen élőben zenélt egy feltörekvő tehetség is, kellemes zenei aláfestést adott az esténknek.

6. Anfiteatro Romano di Catania

Hihetetlen, hogy a város közepén, a Piazza Stesicoro-n egy, a II. század óta ott álló amfiteátrum található! Sajnos nagy része elpusztult, de így is megéri meglátogatni és a történelem egy darabkáját magunkba szívni.

A római amfiteátrum Catania-ban

7. Giardini Bellini

Catania-ban minden a város szülöttjéről, a híres zeneszerzőről, Vincenzo Salvatore Bellini (1801-1835) szól. Van róla elnevezve utca, színház és még egy hatalmas park is. Ez a zöld oázis a város tüdeje. Nagyon hangulatos, kanyargós utak vezetnek fel a domboldalra, itt fent híres olasz zeneszerzők és költők szobrai mellett haladhatunk el. A park központi része a szabadtéri színpad, ahol nyárestéken különleges kulturális előadásokat csodálhatunk meg. Itt jártunkkor volt szerencsénk a Carmina Burana darabot szimfonikus zenekar előadásában meghallgatni, fantasztikus érzés volt! Az olaszok megadták a módját az eseménynek, csinosan, elegánsan felöltözve mindenki és úgy csacsogtak a mellettük ülő ismeretlennel, mintha legalábbis a rokonuk lenne. Végül felállva éljenezték a művészeket az előadás végén és kétszeri ráadás után engedték csak el őket haza.

8. Teatro Massimo Bellini

Ahogy írtam, minden a híres zeneszerzőről szól, így a város operája is az ő nevét viseli a róla elnevezett téren, a Piazza Vincenzo Bellini-n. Az operaszínház látogatható, belépődíjért cserébe a helyi idegenvezető mesél a helyről és az épületről. 1890. május 31-én avatták fel az épületet a zeneszerző Norma című darabjának bemutatója kapcsán. A barokk színháznak a terme nagyon hasonlít szerintem a mi Operaházunk belterére. Ott jártunkkor épp a zenészek gyakoroltak a jövő heti Beatles szimfonikus koncertre. 1951-ben Bellini születésének 150. évfordulóján maga Maria Callas lépett fel és énekelte a szerző leghíresebb darabját, a Norma-t.

9. Castello Ursino

Catania városa maga az élő történelem. Az amfiteátrum mellett ez a hajdani királyi vár is szinte a város központjában van, 10 perc sétára a Fő tértől. 1239 és 1250 között épült kastély II. Frigyes akkori Német-római császár szicíliai kastélya volt, amelyet az 1693-as földrengés sem tudott elpusztítani. A XVII. századig a kastély tornyából a tengerre lehetett látni, vagyis fontos védelmi funkciója volt az épületnek. Az Etna kitörésekor keletkezett lávafolyam azonban „feltöltötte” a tenger egy részét, így fordulhat elő, hogy a kastélyt ma már lakóházak veszik körbe.

10. Etna

A látnivalók közül nem hiányozhat Európa legmagasabb működő vulkánja 3329 méterrel, az Etna. Fenséges látványát legjobban a Badia di Sant Agata tetejéről csodálhatjuk meg, különösen szép naplementekor. Cataniaból sok helyi utazási iroda szervez buszos túrákat az Etnához, útba ejtve a festői szépségű Taormina városát.

Catania, Etna, naplemente,  Szicília
Naplemente Catania városában, háttérben az Etna

Következő cikkemben Catania városából indított kirándulásokról írok, látogasd meg az oldalt ide kattintva!

Kövesd be Facebook és Instagram oldalam még több kép megtekintéséhez! :)