top of page
  • Szerző képeSzabó Petronella

A Neuschwanstein kastély meglátogatása - hasznos tudnivalókkal

Általában repülővel szeretek elutazni külföldre, de idén autóval fedeztük fel a német bajor vidéket, ami lehetőséget adott arra, hogy sok szép helyre eljuthassunk a tájegységen belül. A legnagyobb bakancslistás hely nekem a Neuschwanstein-kastély meglátogatása volt. Az alábbiakban megosztom saját tapasztalataimat és néhány hasznos információt róla.

Tartalomjegyzék:

A kastély története

A Neuschwanstein kastély meglátogatása nekem nagyon régi álmom volt. A Disney filmben Hamupipőke kastélya is ennek alapján lett mintázva, illetve a disneyland-i Csipkerózsika kastélya is. :) II. Lajos bajor király, aki egyébként Sisi hercegnőnek unokatestvére volt a Wittelsbach családi vonalon, utasítására kezdték el építeni 1869 és 1886 között. Érdekesség, hogy a király csak 11 napot lakott összesen a kastélyban, ugyanis máig tisztázatlan okokból, egy nap, az alig 40 éves királyt holtan találták a Starnbergi-tó sekély vizében. A szóbeszéd szerint az addigra őrültnek titulált királyt az éj leple alatt megölték. Ez a momentum még inkább misztikussá teszi az amúgy is meseszerű kastélyt. A király kedvenc madara, a hattyú sok helyen megjelenik a kastélyban motívumként. Például a mosdókagyló csapjából a víz a hattyúszobor csőréből folyt ki, de ábrázolva volt az állat a függönyök, a padlózat és az evőeszközök díszítésén is. A vizet a közeli vízesésből nyerték ki, így rendelkezésre állt folyóvíz a kastélyban, sőt tudtak meleg vízzel főzni a konyhában és a WC-t leöblíteni! Abban az időben ez egyedülálló újdonságnak számított! Sőt, ez a kastély volt az első, amely elektromosságot is használt. II. Lajos nagyon szerette Richard Wagner operáit, ezért az épület belső falait sok helyen a zeneszerző történeteiből vett jelenetek díszítik (Trisztán és Izolda, Lohengrin, a Hattyú lovag).

Neuschwanstein kastély a hegyekben
Neuschwanstein kastély csodálatos épülete

A király és uralkodásának történetéről és sok más érdekességről is lehet hallani a fél órás tárlatvezetésen. Fényképezni a benti termekben nem engedélyezett. A tárlatot követően van büfé, szuvenírshop, és ki lehet menni az épület erkélyére is, ahol bármeddig lehet fotózkodni a csodás panorámával; szóval 1 órát nyugodtan érdemes az ott tartózkodásra számolni.

Közlekedés, odautazás, szállás:

Mi előző este Schongau városában szálltunk meg, innen kb. fél óra volt a kastélyhoz eljutni autóval. Vannak elegáns szállodák közvetlenül a kastély mellett is, illetve közelebbi településeken szintén érdemes körbenézni. Fontos, hogy időben tervezzünk, mi is közelebb szerettünk volna megszállni, de már az összes szállás a booking.com-on telt házat jelzett. A helyszínen több parkoló van; mi a közelebbiben álltunk meg, itt 10 euro volt a napijegy. A kastély honlapján azt olvastam, hogy 45 perc alatt lehet felérni a bejáratig a parkolótól, és mivel pont annyi időnk volt az időpontunkig, elkezdtünk sietni felfelé, nehogy kicsússzunk a slotból (késés esetén nem engednek be, mert elindul a túravezetés) - végül 15 perc alatt felértünk, de újabb 15 percig nem kaptunk levegőt a meredek felfelé mászás után. :) Van egyébként lehetőség lovaskocsival és busszal is feljutni bizonyos magasságig, de a kastélyhoz vezető utolsó útszakaszt mindenképp gyalog kell megtenni.

Távolban a hegyek között a Neuschwanstein kastély
Távolban a hegyek között már feltűnik a kastély

Jegyvásárlás, Belépés:

A kastélyba reggel 9 órától este 17.30-ig 10 percenként vannak foglalható slotok. Külön van angol és német nyelvű vezetés. Július elején foglaltam a belépőjegyeket, és így is már csak aug 19-én a reggel 9.30-as időpontra volt hely. A nyári időszak nagyon zsúfolt, érdemes jó előre tervezni. Foglaláskor egyszerre vásároltam meg a jegyet a Neuschwanstein-i és a másik kastélyba. Oda volt több időpont még, így kényelmesen 14.55-kor kezdtük az ottani tárlatvezetést. Foglalni időpontot és belépőjegyeket vásárolni ezen a hivatalos oldalon keresztül érdemes: https://www.hohenschwangau.de/en/tourstickets/official-tickets

Nem szükséges kinyomtatni a jegyeket, elég mobilról a QR kódot a leolvasóhoz tenni majd. A bejáratok előtt egy kihelyezett LED tábla jelzi, ha eljött a mi időnk; innentől 10 percünk van beolvasni a QR kódot és belépni a kapun. Kisebb hátizsákot előre, a hasunkhoz fogva lehetséges bevinni, de a nagyobb kastélynál van lehetőség megőrzésre szekrényekbe zárni a dolgainkat.

Étkezés:

Vigyünk magunkkal elegendő vizet és ételt, mert a kastélyban ugyan van egy büfé (csak készpénzt fogadnak el), de elég gyér a kínálata. A két kastély közötti úton pedig végig az erdőben sétálunk, így is nincs lehetőség semmilyen étel vagy ital. vásárlására. A lenti részen, ahogy említettem, több étterem is működik. Mi a Müller Hotel éttermébe ültünk be, finom volt az ebéd és gyors a kiszolgálás.

A Müller hotel és étterem a Hochenschwangau kastély szomszédságában
A Müller hotel és étterem

Mária-híd (Marienbrücke)

A kastélytól mi kényelmesen, 20-30 perc alatt átsétáltunk a Marienbrücke-ig, azaz a Mária-hídig. Nevét a király édesanyjáról, Mária bajor királynőről kapta. 93 m magasan köti össze a két Innen lehet a legszebb fotókat készíteni a kastélyról. Rengetegen állnak sorba, hogy feljussanak a hídra, de azért halad a tömeg, 5 percnél tovább mi sem álltunk sorba. Ha a híd másik végéig elsétálunk és nem állunk meg rögtön az elején, akkor sok szép fotót lehet készíteni a fotókba belógó emberek nélkül. A hídtól aztán lefelé sétáltunk, vissza a parkoló felé.

Vyzesés a Mária híd alatt a Neuschwanstein kastély környékén
Vízesés a híd alatt

Alpsee

Az út viszont kissé arrébb kanyargott, mint ahol feljöttünk, így lyukadtunk ki a másik parkolóba. Ez leginkább a turistabuszok megállóhelye, de autóval is lehet próbálkozni. Ezenkívül vannak különböző éttermek, egy múzeum a bajor kultúráról, illetve egy csodálatosan szép, kristálytiszta tó, aminek a partjára ki lehet ülni nézelődni és napozni. A németek persze bementek a 18 fokos vízbe úszni is egyet. :) A tó kb. 5 km hosszú partszakasszal rendelkezik, ezért ha nagyon szeretünk sétálni, akár e körül is tehetünk egy kisebb sétát. A két kastély közötti tárlatvezetésre szerintem minimum 3-4 órát hagyjunk, hiszen el kell jutnunk egyik helyről a másikig, és közben úgyis megállunk fényképezkedni, vagy enni valahol.

Alpsee a Hochenschwangau kastély közelében

Alpsee-n a kutya a gazdijával SUP-ozik

A parkoló és szállás épületek az Alpsee és a Hochenschwangau kastély közelében
A parkoló és szállás épületek

Hochenschwangau kastély

A másik kastély egy sokkal kisebb, de annál családiasabb kialakítású neogótikus stílusú kastély. Ebben az épületben töltötte II. Lajos király a gyerekkora nagy részét, akkoriban a Neuschwanstein kastély még nem is létezett. A tárlatvezetés 40 perces volt, és sajnos itt sem engedélyezett fényképezni, mivel a kastély magántulajdonban van. Az angol nyelvű idegenvezetés alatt megtudtuk, hogy a XVI. századig schwangau-i lovagok birtokában volt, majd II. Miksa bajor király (II. Lajos király édesapja) vásárolta meg és újíttatta fel. Leginkább nyári és vadászrezidenciaként használták. A hattyú, mint az uralkodó kedvenc állata, itt is sok helyen feltűnik, motívumokban megjelenik.

A németországi túra következő állomásairól írt élménybeszámolómat megtalálod erre a linkre kattintva!

További hasznos utazási tippekért, információkért és élménybeszámolókért kövesd Facebook és Instagram oldalam! :)

A Hochenschwangau kastély tele virágokkal

Hochenschwangau kastély előtt állva
Mindjárt bemegyek a kastélyba!