top of page
  • Szerző képeSzabó Petronella

Mallorca felfedezése és top látnivalói

Idén áprilisban látogattunk el 4 napra Mallorca szigetére a férjemmel. Hála a Ryanair akciójának, a repülőjegyeket viszonylag olcsón, 40.000 Ft-os áron sikerült elcsípnünk az indulásunk előtt 5 nappal. Mi rugalmasak voltunk a dátumokat illetően, így könnyű dolgunk volt, és megérte várni a last minute akcióra. Maga a repülőút egyébként 2,5 óra, ami ugyanannyi idő, mintha Londonba repülne az ember. Viszont itt nem a ködös Albionba érkeztünk, hanem a csodás napsütésbe és a kellemes mediterrán tavaszba. A 20 fokos hőmérséklet még nem volt annyira meleg, hogy pólóban sétáljunk, de várost nézni ideális volt és még előszezon lévén, a látnivalókat is viszonylag tömegmentesen tudtuk megtekinteni.

Tartalomjegyzék

Szállásunk, Hotel Ciutat Jardi

Leszállásunk után a repülőtéren tudtunk volna autót bérelni, de úgy döntöttünk, hogy taxival megyünk a szállásunkig (10 perces autóút kb. 17 euró volt). A hotel Palma de Mallorca elővárosa, azaz Ciudad Jardín tengerpartján fekszik. A négycsillagos impozáns szálloda szolgáltatásaival nagyon meg voltunk elégedve, tiszta, rendezett szoba fogadott minket és a reggeli is változatos és kitűnő minőségű, friss alapanyagokból volt összeválogatva. Bónuszként szó szerint 1 percre található a tengertől és a tengerparti sétánytól. Gyalog kb. 45 perces sétával jutnánk el a főváros kikötőjéhez, és onnan a belvárosba, de mi inkább kényelmesen buszra szálltunk (a megálló kb. 5 perc sétára volt). A 2 euró/fő buszjeggyel, amelyet a buszsofőrnél váltottunk, kb. 30 perc alatt beértünk a belvárosba.

szállás; Hotel Ciutat Jardi; hotel; mallorca
Szállásunk szobája

Közlekedés a szigeten

A néhány napos nyaralás is elég volt arra, hogy a sziget nyugati részén 3 várost is felfedezzünk és a fővárosban is megtekinthessük a látnivalókat. A sziget körülbelül egyébként akkora, mint Magyarországon Heves megye, de ha minden szegletét szeretnénk megnézni, akkor bizony minimum 1 hetes tartózkodás ajánlott hozzá. Közlekedési rendszere hasonlít a magyarhoz, a fővárosból, Palma de Mallorcából indul és érkezik minden buszjárat, ezeknek a menetrendjét szigorúan tartják, e tekintetben nem érzékeltem spanyolos ráérős magatartást. Sőt, érdemes 5-10 perccel hamarabb is kiérni a buszokhoz, mert a jegyet a sofőrnél kell megvenni, így nagy sor alakulhat ki a népszerű városokba és ha megtelt a busz, nem engednek felszállni, csak a következő járatra.

Mi egy teljes napot szántunk a főváros felfedezésére és szerintem ennyi idő alatt kényelmesen be lehet járni, néhol gyalogosan, néha busz segítségével.

Palma de Mallorca látnivalói

1. La Seu katedrális

A város jelképe - és nem véletlenül. Csodálatosan szép templom, amely kívül gótikus, belül barokk jegyeket hordoz magán. A világ egyik legmagasabb katedrálisa és a világ legnagyobb rózsaablakával is büszkélkedhet. 1851-ben egy földrengés következtében megsérült az épület és helyreállítási munkálataiban maga Antoní Gaudí is besegített. Munkája nyomán a fény szinte szétárad a belső térben, bár ebben 87 ablak és 7 rózsaablak is besegít. Ami engem leginkább lenyűgözött, hogy a hatalmas, 13,3 m átmérőjű rózsaablakon keresztül a fény egy évben kétszer, február 2-án és november 11-én, (vagyis a Fény ünnepén), úgy áramlik be, hogy az épület szemközti oldalán található másik rózsaablak alá kerül és így a két kör egy végtelen jelet formáz meg. Ezért is szokták a Fény katedrálisaként emlegetni. Akár az idelátogatást is érdemes ehhez az eseményhez időzíteni. Április lévén ezt a csodát sajnos nem láthattuk, de a színes fény így a padok között ülő emberekre vetült, ami igen vicces fotókat eredményezett. A templom hivatalos neve egyébként Bazilica Santa Maria – ez onnan származik, hogy I. Jakab király a Szűz Máriához fohászkodott, amikor viharba került és megmenekülése után a tiszteletére egy régi mecset helyén építette fel ezt a templomot. Az épület mellett található a Királyi palota (Palau Reina de L’Almudaina), amelyet napjainkban a spanyol király és királyné nyári rezidenciaként szokott használni.

2. Castel de Bellver

Szerintem a város másik fő látnivalója, a Bellver vár. Az építmény pont a kikötő másik oldalán helyezkedik el, ezért érdemes inkább busszal utazni odáig és felsétálni a hegyoldalban a várhoz. Ha gyalog megyünk, sok idő elvész a sétálással és kifáradunk, mire a hosszan felfelé vezető lépcsősorhoz érünk. Persze autóval és a hop on hop off városnéző autóbusszal is megközelíthetjük a helyet, így megúszhatjuk a felfelé lépcsőzést. A hétfőnként zárva tartó, vasárnaponként pedig ingyenesen látogatható várból lenyűgöző kilátás tárul elénk a kikötőre, a tengerre és a fővárosra. Tiszta időben, szemközt szépen látszik a La Seu katedrális is. A várat egyébként használták az ellenséges haderők felderítésére, de börtönként is, ma pedig leginkább koncerteknek és kiállításoknak ad otthont.

3. Placa Major

Ha busszal visszatérünk a belvárosba és megéheztünk, akkor a Fő téren biztosan találunk egy jó café-t, vagy bistro-t, ahova beülhetünk egy jó italra és szendvicsre vagy akár egy laktatóbb ebédre. A térről elvezető utcákon sétálva és a különböző üzleteket nézve, akár vásárlási vágyunknak is hódolhatunk.

Kávézók, bárok, mallorca; palma de mallorca; placa major
Kávézók, bárok, rendőrautó és én :)

4. L’Olivar piac

A Fő tértől mi északi irányba indultunk, és 5 perc sétával a város híres piacterén, a Mercado L’Olivar piacán találtuk magunkat. A helyiek által is kedvelt piacon finom sonka (jamon) falatokat és friss, szemet gyönyörködtető gyümölcsöket, zöldségeket vásárolhatunk.

Friss gyümölcsök és zöldségek a piacon, palma de mallorca, mercato, L'Olivar
Friss gyümölcsök és zöldségek a piacon

Másik két napunkon 1-1 bájos kisvárosba látogattunk el a sziget nyugati részénél:

Sóller és Port de Sóller

Egyik nap Sóller városába indultunk, a buszpályaudvarról ide is közlekedik busz, de odafelé mi a nosztalgiavonatra váltottunk jegyet. A jármű már 120 éve működik és szállítja az embereket Sóller és Palma de Mallorca között. Régebben a helyiek ezzel közlekedtek, ma már csak turistáknak tartják fenn. A járattal a sziget észak-nyugati részébe utazhatunk a hegyek között, a festői táj egy teljesen más arcát mutatja a szigetnek. Mielőtt beértünk volna Sóller-be, a vonat a hegy tetején megállt 10 percre, és a mozdonyvezető hagyta, hogy mi, turisták fotózkodhassunk a völgyben nyugvó város csodás látványával. A kisvárosba beérkező vonatról van lehetőség egyből átszállni a villamosra, amivel lejuthatunk Port de Sóller kikötői városába. Mi úgy döntöttünk, inkább ebédelünk egyet Sóller főterén, a fantasztikus gótikus katedrálisának tövében és utána a helyi busszal megyünk tovább. A főtéren és a templomon kívül olyan nagyon sok látnivalót nem találunk, de a főtér egyik éttermének teraszán elfogyasztott ebéd abszolút hozta számunkra a mediterrán életérzést.

Megérkeztünk Sóller városába a nosztalgiavonattal; Mallorca
Megérkeztünk Sóller városába a nosztalgiavonattal

A helyi busz itt is pontosan jött, és kb. 10 perc múlva már ott is voltunk a kikötői városban, Port de Sóller-ben. Ez egy csodás tengerparti hely, ami igazán hozza a „dolce vita” érzést. A helyi fagyizóban vásárolt fagyi is isteni finom volt, a tengerparti kis üzletek pedig szuvenírektől roskadozva kínálták magukat. A kikötőben temérdek motorcsónak pihen egyelőre, de nyáron biztosan tele a strand napozókkal és vitorlásozókkal. 1-2 órát minimum el tud itt tölteni az ember, de ha ráérősek vagyunk, akár egy fél napot is rászánhatunk a város meglátogatására. Hazafelé a helyi volánbuszt céloztuk meg, amelyre 4.5 euróért váltottunk menetjegyet és kb. 1 óra alatt hozott vissza minket a fővárosba. Összehasonlításul; a nosztalgia vonatra egy útra 17 euróba került a jegy 1 főre.

Port de Sóller kikötőjében; Mallorca
Port de Sóller kikötőjében
Csodás áprilisi napsütés Port de Sóller-ben, Mallorca
Csodás áprilisi napsütés Port de Sóller-ben

Valldemossa

Utolsó napunkon a repülőgépünk csak 18 órakor indult, így még aznap a reggelizés és a hotelből való kijelentkezés után volt annyi időnk, hogy kényelmesen elkirándulhattunk Valldemossa városába. Ez a festői kisváros fél órányi autóbusz távolságra van a fővárostól. Nevének származása még az arab hódoltság idejére nyúlik vissza, a mórok nevezték a helyet Wadi Muza-nak, vagyis Muza-völgynek, később a spanyolok már Vall de Mussa-ként kezdték emlegetni. A Tramuntana-hegy tetején fekvő város sok művészt megihletett, pl. Frédéric Chopin, a híres lengyel zeneszerző itt töltötte 1838-ban a telet szerelmével, George Sand-dal (aki igazából nő volt, ez csak az írói álneve). A fő téren álló Kolostor mai napig őrzi a művész emlékét, és a kertben az emlékszobrát is megtaláltuk. A kertben amúgy ottjártunkkor egy fiatal spanyol esküvői párt is láttunk, akik siettek a templom felé, de a szokatlanul erős szél lefújta az ara fejéről a fátylat. A vőlegény nem volt rest, levette zakóját, és felmászott a fára, hogy az ágba beleakadt fátylat kiszabadítsa! A háttérből figyeltük őt több turistával együtt és a sikeres akció végén nagy tapssal jutalmaztuk gáláns tettét. Ezúton is sok boldogságot az ifjú párnak!

Valldemossa tényleg festői hely, kanyargós utcái és hangulatos lakóházai, valamint a sok növény és virág a házak előterében és erkélyén igazi spanyol hangulatot áraszt. Az egyik boltba betérve pedig megtudtuk, hogy Mallorcán nagy hagyománya van a sóbányászatnak. A tulajdonos-eladó hölgy elmesélte, hogy a sót különböző növényekkel ízesíteni tudják, így pl. vásárolhatunk levendulás vagy narancsos-fahéjas sót is.

Innen egyébként nincs messze Deia városa sem, ami hasonlóan romantikus, de sajnos mi idő hiányában oda már nem tudtunk ellátogatni és visszaindultunk a fővárosba, hogy onnan a reptéri busszal (A1) időben elérjük a járatunkat.

Mallorca ezenkívül még számtalan csodás látnivalót rejteget; ha hosszabb időre utazik valaki a szigetre, érdemes felkeresni Manacor városát a sziget belsejében (ez a spanyol tenisz sztár, Rafael Nadal szülővárosa), illetve a keleti parton igazán csodálatos természeti látnivaló lehet a Sárkány-barlang (Coves del Drac), és északabbra az olyan azúrkék tengerparti szakaszok, mint a Cala Millor.

Gasztrotipp

Ha Mallorcán járunk, feltétlenül próbáljuk ki a híres ensaimada édes süteményt! Mi Valldemossa egyik kávézójában kóstoltuk meg, és annyira finom, puha, foszlós a tésztája, hogy rögtön kértem még egyet! Az igazi recept szerint disznózsírt dolgoznak bele a kelt tésztába, ettől lesz puha, lágy esése, hogy szinte elolvad a szánkban!

Ensaimada, a porcukros csiga péksütemény; mallorca; valldemossa
Ensaimada, a porcukros csiga péksütemény

További élménybeszámolókért és hasznos utazási tippekért, információkért kövesd Facebook és Instagram oldalam! :)