top of page
  • Szerző képeSzabó Petronella

Luxemburg felfedezése egy hétvége alatt

2003-ban, vagyis egy évvel az EU-s csatlakozásunk előtt lehetőségem volt részt venni egy nemzetközi diák találkozón Németországban. A találkozó célja az volt, hogy megismerjük egymás kultúráját, irodalmát, zenei világát és ezeket különböző performanszokon keresztül adjuk elő a közönségnek. A találkozó során sok más országból származó diákkal kötöttem jó barátságot, de a luxemburgiak kedvessége és az élethez való pozitív hozzáállása nagyon megfogott és akkor, 17 évesen elhatároztam, hogy egyszer mindenképp ellátogatok országukba.

Tartalomjegyzék

Luxemburg állama

Luxemburg miniállamát Franciaország, Németország és Belgium határolja és az 1815-ös bécsi egyezménynek köszönheti létrejöttét. 1890 óta független, de államformáját tekintve alkotmányos monarchia, jelenleg is a Nassau-Weilbourg dinasztia uralkodik. A jelenlegi nagyherceg, Henrik 1981-ben vette feleségül főiskolai szerelmét, azóta is házasok és 5 gyermeket nevelnek.

Érdekességek Luxemburgról

2020. március 1 óta ingyenes a tömegközlekedés az országban (!), ami azt jelenti, hogy az ott élő állampolgárok, de még a turisták is díjmentesen utazhatnak a helyi BKV és a helyi MÁV járművein, amelyek, mondanom sem kell, patyolattiszták kívül-belül. A fővárost pedig egy betű különbözteti meg az ország nevétől; Luxembourg. A várost kettészabdalja egy völgy, két magasan fekvő részét az Adolphe híd köti össze, a völgyben pedig a Petrusse folyó kanyarog. A fejlett szociális rendszerüknek köszönhetően a 600.000 lelket számláló országban gyakorlatilag nincs analfabétizmus.

Hasznos beutazási információk

A Ryanair egy héten többször is üzemeltetett járatot a Benelux államba, így mi ezzel a légitársasággal repültünk az országba. Azóta sajnos kivették a menetrendből, így megszíűnt a közvetlen járat. Ugyanakkor átszállással Luxemburg-ba juthatunk a Lufthansa, a Swiss Air, a Luxair járataival is. Szerintem 3-4 nap utazással együtt bőven elég idő erre a városlátogatásra. A szállás árak nem olcsók, mi a Hotel Grey-t választottuk, ami négycsillagos hotelnek hirdette magát, de a szolgáltatásai és felszereltsége inkább 3 csillagos szinthez hasonlított. Ugyanakkor a pályaudvarral szemközti épületben volt található, így tömegközlekedési szempontból ideális helyen lakhattunk.

Luxembourg-i szállásunk, a Hotel Grey szobája
Szállásunk, a Hotel Grey szobája

Mit érdemes megnézni Luxemburgban?

Az ország mini méretéből adódóan a főváros legfőbb látnivalóit tényleg egynapos gyalogtúra során bejárhatjuk. Másnap pedig érdemes felülni a vonatra és ellátogatni valamelyik vidéki kisvárosba, mindegyik nagyon bájos és tiszta levegőben megéri sétálva felfedezni az ottani nevezetességeket is! Na, de lássuk a főváros nevezetességeit!

1. Adolphe híd

A főváros legismertebb hídja 1900-ban épült, akkoriban a világ legnagyobb kő hídja volt! Sétálva rajta, a közepéről gyönyörű panorámában lehet részünk a lenti völgyre és a benne csordogáló Petrusse folyóra.

Adolphe kőhíd Luxembourgban
Adolphe kőhíd

2. Place de la Constitution, Statue Gelle Fra és a Notre Dame

A hídon átérve, jobb oldalt található a városi kaszinó, balra pedig a Place de la Constitution és itt a világháború áldozatainak emlékére emelt oszlop, a rajta álló és olajág koszorút tartó aranyozott hölgy szoborral (Statue Gelle Fra), kicsit a mi Gellért-hegyi szobrunkra hasonlít. Az úton továbbhaladva a szemközti oldalon lesz a Notre Dame, amely késői gótikus stílusban épült a XVII. században. Érdekessége, hogy három tornya van, amelyek csúcsa mind különböző és a belváros szinte bármely pontjáról látni lehet ezeket. Ingyenes a belépés, megéri belülről is megcsodálni az épületet.

3. Nagyhercegi Palota

A Palota egy jelképes kordonnal van egyik oldalt elkerítve, ahol két őr őrködik, de csak 16 óráig (gondolom, akkor jár le nekik a munkaidejük..) Az 1572-ben épült palota igen impozáns, reneszánsz stílusában jól illeszkedik a város képéhez. Július és augusztus hónapokban a nagyközönség előtt is nyitva állnak kapui, érdemes talán így tervezni az utazást a városba. Olyannyira beleolvad a látképbe amúgy az épület, hogy vele szemben egy isteni csokizó bár van (Chocolate House Nathalie Bonn), ahol mi egy kiadós reggelit is elfogyasztottuk puha meleg crosissant-tal és házi lekvárral.

Luxembourg, hercegi palota
Reggelizz úgy, mint egy herceg(nő) :)

4. Place d’Armes és a Place Guillaume II

A belváros két fontos tere, előbbi helyen kulturális eseményeket rendeznek, főleg nyáron, szombatonként pedig bolhapiac is működik, így ha szemfülesek vagyunk, találhatunk régi kincseket. A másik téren található az kő-oroszlánok által vigyázott Polgármesteri Hivatal. Az épület előtt, a tér közepén magasodik II. Vilmosnak, 1840 óta Luxemburg hercegének emlékműve.

Place d’Armes és épülete Luxembourgban
Place d’Armes és épülete

5. Völgy és a katakombák

A hercegi palotát elhagyva szinte a magaslati városrész végéhez érünk, innen lefele vezet az út a völgybe, és a Bick-szirthez, valamint az egykori katonai erődítményhez és a katakombákhoz. Jelenleg sajnos nem látgogathatóak, de a lefelé kanyargó utakon szabad sétálni. Érdemes is lemenni a völgybe és onnan visszatekinteni a városra, egészen más látkép fogad minket majd, mint eddig! A völgyben található nagy téren zenei fesztiválokat szoktak tartani, valamint aktív az éjszakai élet is, hála a néhány bisztrónak, étteremnek és bárnak.

6. Bank és múzeum

A város modern, vagyis a híd innenső részén található a Spuerkeess Bank és egyben Bank Múzeum. Az épületbe sajnos nem tudtunk bemenni, mert zárva volt, de állítólag interaktív kiállítás van arról, hogyan lett Luxemburg Európa egyik pénzügyi központja.

A csodálatos Bank Museum épülete Luxembourgban
A csodálatos Bank Museum épülete

+1 Clervaux

A végére egy kakukktojás, hiszen Clervaux egy másik város, az ország északi részén terül el, ahova a központi pályaudvarról 1 óra juthatunk el vonattal. A város nevezetessége a clervaux-i kastély (Château de Clervaux), egy templom (Église Saints Côme et Damien), és a hegy tetején magasodó apátság (Abbaye de Clervaux). Utóbbi helyen egy napon belül többször tartanak misét, mi olyan szerencsések voltunk, hogy ottjártunkkor pont kezdődött egy, így egy kis időre beülhettünk hallgatni az énekeket.

Összességében Luxemburg pont olyan, amilyenre számítottam, elegáns, tiszta, rendezett, kedves emberekkel és csodaszép épületekkel, látnivalókkal. Egy 2-3 napos hétvégi külföldi kiránduláshoz szerintem tavasztól őszig kitűnő választás.

További élménybeszámolókért és hasznos utazási tippekért, információkért kövesd Facebook és Instagram oldalam!