top of page
  • Szerző képeSzabó Petronella

Szicília ékszerdoboza, Taormina és 5 legszebb látnivalója

Szerintem Taormina a világ egyik legszebb helye, amelyet egyszer életünkben látni kell, pláne, ha Szicília szigetére utazunk!

Tartalomjegyzék:

Utazás

Taormina a világ egyik legszebb és leghangulatosabb városa, ahova egyszer mindenképp érdemes ellátogatni! A Ryanair-rel Catania városába repültünk 2 óra alatt, ahonnan távolsági buszokkal könnyen elérhetőek más szicíliai városok is. Taormina szűk másfél órára van innen és 7 euró a jegy rá fejenként. Javaslom, hogy a repülőgépen a jobb oldalon foglaljunk helyet, így elég hosszan láthatjuk az Etnát az ablakból, illetve a sziget déli kisvárosait és a tengerparti szakaszokat. Mi a szerencsének köszönhetően ültünk erre az oldalra, de minden pénzt megért volna ezt látni a magasból!

Etna és Szicília látképe a Ryanair repülőgép ablakából
Etna és Szicília látképe a repülőgép ablakából

Szállás

A szikrázó napsütésben már a buszozás is felért egy kisebb városnézéssel; végig haladtunk Catania olykor szűk utcáin, jobbról csodálatos kilátás nyílt a tengerre, majd a narancsfák szegélyezett utak mentén, felkapaszkodva a szerpentinen értünk célba választott városunkba. A Google térkép segítségével találtuk meg szállásunk pontos elhelyezkedését és amikor megláttuk, leesett az állunk. Az élethez mindig kell szerencse, szoktam mondani, és úgy látszik, most egy jó nagy adagot kaptam! Történt ugyanis, hogy amikor a booking.com-on keresztül lefoglaltam a Hotel Isabella nevű szállást, a visszaigazoló email elküldése után 1 nappal jött az értesítés emailben, hogy felújítási munkák miatt áthelyeznek minket egy másik szállodába, a Hotel Villa Diodoro-ba, ami szintén a hotellánchoz tartozik. Valamint, eggyel magasabb minősítésű szobát kapunk, vagyis standard helyett superior-t. Ennek, már akkor eléggé örültem, de amikor megláttuk, hogy a sima utcai hotel helyett, egy a tengerre néző, hatalmas terasszal rendelkező szállodában lesz a bázisunk, ráadásul közvetlen szomszédságban a híres Villa Comunale kert mellett, majd kiugrottunk a bőrünkből örömünkben!

Szerintem a képek magukért beszélnek, az pedig már csak hab volt a tortán, hogy a recepciós egy félig tengerre néző szobába osztott be minket!

Taormina látnivalói

Ahhoz képest, hogy Taormina egy kisváros a szigeten, több napra elég látnivalót, nevezetességet és programot tartogat az idelátogatóknak. Nem beszélve arról, hogy ha valaki szeret vásárolni luxus termékeket, akkor ez neki a paradicsom lesz; szinte a Patek Phillipe óragyártó cégtől a Louis Vuitton ruhaüzleten át, mindent megtalál.

1. Isola Bella

A buszparkolóból a szállásunk felé sétálva útba esett egy kilátó terasz a tengerre, gondoltuk, menjünk lessük meg a látványt! Nem csalódtunk, ugyanis a tükörsima és nyugodt tenger látványa mellett a sziklás hegyből 4 kisebb-nagyobb félszigetet fedeztünk fel, amelyek megmentették a tájképet az egyhangúságtól! Köztük volt az Isola Bella, vagyis „a szép sziget”. Magas vízállás esetén a félsziget szigetté alakul, vagyis az odavezető út víz alá kerül és egy másik tájképet varázsol az idelátogatóknak. A dús növényzettel borított szigeten található egykori tulajdonosának, Lady Florence Trevelyan-nak a háza és a hozzá tartozó kert. Az angol hölgy, aki szoros barátságot ápolt Viktória angol királynővel, 1890-ben vásárolta meg a kis félszigetet, amin felépítette lakhelyét. Halála után 1990-ig magánkézben volt, majd Szicília regionális kormánya vette kézbe és azóta is állami gondozásban van a félsziget és a ház is.

2. Villa Comunale park, azaz az angol kert

Az angol hölgy, Lady Florence úgy került egyébként Olaszországba, hogy 1890-ben feleségül ment egy taorminai orvoshoz, aki éveken át a város polgármestere is volt egyben. Nemcsak az Isola bella került a tulajdonába, de a férj egy nagyobb parcellát vásárolt feleségének fent a városban, aki meghálálva a kedvességet, angol kertet varázsolt a sziklaszirten elterülő földből, ennek neve Villa Comunale park. Nemcsak mediterrán, hanem különféle más területeken honos növényeket is betelepített és ültetett ide, így egy igazán autentikus kert maradt meg tőle örökségül. A kert a mai napig ingyenesen látogatható és a teraszáról csodálatos kilátás nyílik a tengerre, valamint az Etna hegyére. Egy kis elkerített szoboralkotással ma már az I. és a II. világháború olasz áldozatainak is emlékhelyéül szolgál. A kert, mint egy kis földi paradicsom, igazán bájos, hangulatos buja növényzetével, februárban is színes virágaival és érdekes építményeivel. Akár napközben, akár naplemente előtt érkezünk ide, garantált a szép emlék a helyről és a tájképről!

3. Ókori görög színház

Másik, talán még nagyobb, életre szóló élmény az ókori görög amfiteátrum romjai között sétálni. Elképesztő, hogy a színházat még i.e 300-ban építették görög telepesek! Elnézve azt, hogy mennyire meredek a sziklafal, és akkoriban mindenféle gép segítsége nélkül a puszta kezükkel és az állatok erejével kellett megoldani a sziklák kivájását és a színház felépítését, megérdemelnek egy meghajlást teljesítményük előtt. Szerintem egyszerűen bámulatos, hogy az ember mi mindenre képes! A szirakúzai színház után ez Szicília második legnagyobb színháza, 109 m átmérőjű és kb. 5400 néző befogadására alkalmas. Anno főként gladiátorjátékok, illetve színházi előadások helyszínéül szolgált, ma inkább kisebb koncerteknek ad helyet. A hely annyira pazar látványt nyújt az Etna fenséges hófödte hegycsúcsára és a tengerre, hogy az idők alatt olyan neves művészeket ihletett alkotásra, mint Goethe, Nietzsche, Oscar Wilde vagy Csontváry Kosztka Tivadar. A magyar festőnek a leghíresebb alkotása is itt készült A taorminai görög színház romjai címmel. A festmény tökéletesen visszaadja a hely fenséges hangulatát.

A színház másik oldalán ma már egy kis bisztró üzemel a tengerre néző terasszal. Ha tehetjük, itt érdemes megkóstolni a finom helyi ételt, az arancinit, vagyis az olasz rizsgolyót és a cannoli, a ropogós, de a belsejében különféle ízű, pudingos desszertet! Frissen facsart narancslével vagy egy jó olasz sörrel leöblítve, meg is van az ebédünk!

Taorminai ókori színház, háttérben az Etna hófödte csúcsa

4. Porta Messina, Porta Catania, és Piazza IX Aprile

A görög színház domboldaláról lefelé sétálva a Corso Umberto I-re érünk, ami a város sétáló és egyben fő utcája is. Két kapu határolja, az elején található a Porta Messina, az utca végét pedig a Porta Catania kapu zárja. Ha szeretnénk visszautazni a régi időkbe, akkor ezen az utcán végig andalogva ez a kívánságunk biztosan teljesül. Hangulatos, térkövezett utcácskák, és virágoktól, növényektől roskadó erkélyek a házakon, miközben az egész helynek van egy fajta középkori hangulata. A főutcán sétálva egyszer csak a nagy főtér nyílik ki előttünk, ez a Piazza IX Aprile. Itt található a Chiesa Di Sant’Agostino templom kis harang toronnyal. A főtér másik oldalán pedig a Chiesa di San Guiseppe templom, amelyet mai napig használnak többek között keresztelőkre és vasárnapi misékre. Itt ingyenes a belépés az épületbe, ezért érdemes bekukkantani az ódon falak mögé. Érdekesség, hogy több szicíliai templomot végigjárva megállapíthatom; itt sincs orgona a bejárat feletti részen, mint a magyarországi templomokban és a díszítés is sok helyen sokkal puritánabb, mint otthon. A tér egyébként csodálatos kilátást ad az Etnára, a szinte végtelennek tűnő tengerre és a másik tengerparti városra, Naxos Giardini-re. A helyi gyerekek itt fociznak a téren, anyukáik pedig olaszos vehemenciával pletykálkodnak és mesélik el az aznapi történéseket. A fő utcán tovább sétálva és már a tér előtt is számos étterem és üzlet várja a turistákat, kicsit arrébb találunk még egy templomot egy kisebb tér szomszédságában, illetve szűk keresztutcákat, amelyek egyike elvezet minket a Chiesa Madonna della Rocca-hoz vezető lépcsősorhoz.

5. Chiesa Madonna della Rocca, azaz a Madonna kápolna

A hosszú, kanyargós lépcsősor a Via Circonvallazione 31. számnál indul felfelé. Az 541 lépcsőn felkapaszkodva, minden kanyarnál Jézus szenvedéseinek 1-1 stációját láthatjuk szoboralkotások formájában. Nem mondom, stílusos a választás; mire felérünk a szikrázó napsütésben a 7-800 m feletti magasságban elhelyezkedő Chiesa Madonna della Rocca templomhoz és a hegycsúcshoz, én is úgy érzem magam, mint a szenvedő Jézus és folyik róla a víz a 16 fokos februári melegben. Azonban egyből elfeledkezem a nehézségekről, amikor belépek a kis épületbe. Mennyezetét a szikla belsejéből vájták ki, vagyis a templom része a hatalmas sziklatömbnek, amely a hegyen magasodik. A világ talán legkisebb temploma elképesztően díszes az eddigiekhez képest és kétségkívül a legszebb panorámát nyújtja, ugyanis innen elénk tárul Taormina városának és a tengernek együttes látványa. Ez egy olyan panoráma, amiért megéri felkapaszkodni ilyen magasra, még a görög színházat is megcsodálhatjuk! A templomot 1640 körül egy olasz apát és érsek vezényletével építették és az apát sírja itt található az épületen belül. A városból amúgy jól látható, hogy a sziklaszirten egy vasbeton kereszt is elhelyezkedik, de szomorúan állapítjuk meg, hogy ezt csak lentről tudjuk megnézni, itt fent le van zárva az a másik épület, amelyen keresztül megközelíthető lenne. Érdekes látványt nyújt amúgy alulról szemlélve még az esti órákban is, ugyanis sötétedés után kivilágítják a keresztet, a templomot és az odavezető lépcsősort is, így tulajdonképpen éjszaka is fel lehet mászni a hegy tetejére.

Kilátás Taormina városára
A vaskereszt a hegy tetején és kilátás Naxos Giardini városára
A vaskereszt a hegy tetején és kilátás az öbölre

Gasztro-ajánló, éttermek

A város felfedezése közben természetesen megéheztünk, ezért kipróbáltuk a helyi konyha finomságait. Olaszországban szerintem nem lehet nem jókat enni, az olasz konyha fantasztikus, ízletes és egyedi mediterrán hangulata visszaköszön az ételeiben, italaiban is. Mi két étteremben jártunk ittlétünk alatt, egyik a Ristorante Le Buca, másik a Ristorante Pizzeria Taormina volt. Mindkettő úgy van kialakítva, hogy gyönyörködhetünk a tengerre néző panorámában vacsora közben. Az ételek mindkét helyen nagyon finomak voltak, előbbinél carbonara tésztát ettem, utóbbinál pedig olivabogyós-cukkinis-sajtos pizzát. A pincérek kedvesek, beszéltek angolul, ajánlottak bort az ételekhez, illetve magától értetődően hozták a frissen facsart narancslevet is. Az árak hasonlóak az itthoniakhoz, kb 40-45 eurós összegre kell számítani két személyre egy-egy főétel és egy-egy pohár ital kapcsán. Ha napközben nincs kedvünk étteremben enni, akkor kisebb bisztrókban érdemes a már említett arancinit vagy cannolit fogyasztani. Előbbi egy zsemlemorzsában megforgatott sajtszószos golyó, amit ízesítenek zöldséggel vagy bacon-nel, esetleg mozzarellával - ahogy kérjük. Utóbbi pedig a híres édesség, a ropogós sült tésztába tekert különféle ízesítésű (csokis, vaníliás, pisztáciás stb) puding, amelynek a kilógó két végét megszórják csokidarabokkal. Mindkettő amellett, hogy nagyon finom, laktató is, 1-2 arancini és egy 1 cannoli megfelel egy kiadós ebédnek. A 16 fokos melegben a bátrabbak már simán próbálkozhatnak a fantasztikus olasz fagyi gombócok elfogyasztásával, de mi még azért nem mertük bevállalni.

Taormina akár 3-4 napot is megér látogatásra, ha jó idő van, akkor befizethetünk egy szervezett egész napos túrára az Etnához ebédelési és borkóstolási lehetőséggel, vagy strandidő esetén, egyik nap a szomszédos Naxos-Giardini településre átsétálva, napozhatunk is a homokos-kavicsos tengerparton.

Ha Szicíliába utazol, ajánlom a sziget más városait is a déli részen! Élménybeszámolókat az ottani kirándulásokról és Catania városáról is olvashatsz! Ha pedig északra utaznál, Palermo-ról írt személyes beszámolómat feltétlenül olvasd el!

További élménybeszámolókért és hasznos utazási tippekért, információkért kövesd Facebook és Instagram oldalam! :)